فیلم مادی گرایان (materialists) 2025
فیلم «مادیگرایان» ساختهی سلین سونگ، شاید سکانس های اولش شما را در فضایی کمدی – رمانتیک قرار دهد اما واقعیت این است که این فیلم در مورد چیز دیگری صحبت میکند. این فیلم در مورد روح انسان صحبت میکند. روحی که چندین دهه است که با ارزش های مادی سنجیده میشود. یادم است که چندین سال پیش کتاب رمانی میخواندم که نویسندهای انگلیسی نوشته بود. در آن کتاب بلافاصله پس از نام هر شخصیت، میزان درآمدش در سال نوشته شده بود و بهای هر فرد هم با توجه به آن درآمد در کتاب بررسی میشد.
این در آن زمان (نوجوانی) برای من خیلی عجیب بود! اما هر چه بیشتر پیش میرویم، میبینم که چقدر حال دنیا، شبیه آن کتاب است!
خلاصه داستان
در نیویورک پرزرقوبرق و پر هیاهو، لوسی (با بازی داکوتا جانسون) زنی مجرد، مستقل و زیاده خواه است که خیلی زود میان دو مرد قرار میگیرد یا بهتر بگوییم… گیر می کند. جان سرمایهگذاری موفق، کاریزماتیک و پولدار که نماد مادیگرایی است و هری، مردی صادق و عاطفی که به دنبال ارتباطی اصیل و انسانی است. این مثلث عشقی، ما را 156 دقیقه به هزارتوی عشق، امید و مادی گرایی میبرد.
از لحاظ روانشناختی شخصیت ها را چطور ببینیم؟
لوسی: میان خودمختاری و تعلق
لوسی هم میخواهد مستقل باشد و هم از تنها بودن میترسد. یعنی لوسی مشخصا دچار دوگانگی است. از طرفی میخواهد که خودش انگشت به سمت افراد بگیرد و آنان را انتخاب کند و از سویی دیگر به دنبال تایید دیگران است.
جان: نارسیسیسم عملکردی
جان جذاب و خواستنی است اما مانند خودشیفتهها اعتماد به نفس پایینی دارد و منتظر است که از بیرون تایید بگیرد. او آسیبهای خودشیفتههای آزارگر را ندارد اما همدلی ضعیفی دارد و عشق را صرفا در ظاهر و پول میبیند. او نمونه بارز یک نارسیسیسم عملکردی است. یعنی فردی که به ظواهر و دستاوردها تکیه دارد.
هری: دلبستگی ایمن
هری در میان جان که ظاهری فریبنده اما توخالی دارد و از سویی لوسی که جاه طلب و دنبال مادیات است، فردی کاملا متفاوت است. او شاید کمی وابسته باشد اما به دنبال ارتباطی صمیمی و واقعی است. شبیه جان شرایط مالی ندارد اما سازمان روانی و شخصیت سالم تری دارد. او نمایندهی سبک دلبستگی ایمن است؛ کسی که از صمیمیت نمیهراسد و میتواند در رابطه، همزمان استقلال و نزدیکی را تجربه کند.
مضامین روانشناختی
- مادیگرایی بهعنوان دفاع روانی: فیلم به خوبی نشان میدهد که در مادی گرایان پول میتواند به عنوان یک مکانیزم دفاعی خودش را نشان دهد. برای فرار از اضطراب، طرد شدن و احساس بی ارزشی.
- روابط سطحی و اضطراب دلبستگی: به اشخاص و روابط آن ها در فیلم نگاه کنید! بیشتر روابط افراد در فیلم سطحی است و بر حسب منافع تصمیم گیریها و روابط شکل میگیرد. نه تنها ارتباط در این مثلث عشقی، بلکه در روابط دیگر در فیلم( لوسی یکی از کارشناسان موسسه همسریابی است) هم روابط سطحی است و این سطحی نگری نشان سطح دلبستگی ناایمن است.
- هویت در عصر شبکههای اجتماعی: مشکل اساسی در شبکه های اجتماعی، مقایسه مداوم افراد با همدیگر است. این مقایسهها، منجر به «فرسایش عزتنفس» و «اضطراب وجودی» میشود؛ موضوعی که در جلسات مشاوره روانشناسی بسیار رایج است. این جمله که مراجعین هموارهخ میگویند: من حالم بد است، چون فلانی بهتر از من است و یا زندگی های دیگر خیلی هیجان انگیز تر از زندگی من است.
فیلم «مادیگرایان» یا materialists فرصتی است برای گفتوگو با مراجعان درباره:
- تفاوت میان عشق واقعی یک تصور در مورد عشق فرضی
- نقش اضطراب در انتخابهای عاطفی
- تأثیر فرهنگ مصرفگرایی بر سلامت روان و روابط
- بازشناسی سبکهای دلبستگی در روابط عاشقانه
نتیجهگیری
فیلم مادی گرایان یا materialists را لطفا فراتر از یک فیلم کمدی – رمانتیک ببینید و قرار نیست که با این فیلم شما صرفا سرگرم شوید. این فیلم دقیقا بسیاری از خود ماییم در این دنیای به اصطلاح مدرن!
این فیلم قرار است به ما تلنگری بزند که همه چیز در زندگی ما آن چیزی نیست که میبینیم و دغدغه آن را داریم. متوجه شویم که رابطه عاطفی بسیار پیچیده است و نمیتوان تمام اساس آن را بر روی نیازهای فیزیولوژیک یا خواهش های شخصیتی دید. به کمک این فیلم میتوانیم با مراجعین در مورد معنای واقعی عشق صحبت کنیم.
این متن به نوشته میلاد زارعی رواندرمانگر و هیپنوتراپیست با نگاهی به این مقاله است.
6 دیدگاه
لیلی
تحلیل فیلم بیشتر بذارید
میلاد زارعی
والا اگر درگیری ها بذاره که فیلم ببینیم حتما 🙂 ممنونم که همراهم هستید.
پانته آ
اینکه توی کانالتونم میذارید باحاله.
میلاد زارعی
مخلصم. ممنون که همراهمی.
یه معتاد به فیلم
خداییش اینجوری نگاه نکرده بودم به فیلمه. فکر میکردم خیلی سطحیه :))))
میلاد زارعی
شما که معتاد به فیلمی، یه ذره بیشتر دقت کن خب. :))